Het Rijksmuseum door de ogen van het mbo

Mbo-studenten portretteren het Rijksmuseum

Projectnaam Het Rijksmuseum door de ogen van het mbo
Pijler Kunst & Educatie
Aandachtsgebied Programma: Kunsteducatie voor mbo'ers
Aanvrager Rijksmuseum
Bijdrage van Fonds 21 € 24.900

Wat gebeurt er in en achter de schermen van het Rijksmuseum? Om daar een beeld van te krijgen nodigt het museum mbo-studenten uit om mee te werken aan video’s waarin de instelling niet alleen wordt getoond als schatkamer vol bijzondere objecten en verhalen, maar ook als een uitdagende organisatie waar je in veel verschillende beroepen aan de slag kunt. Daarmee is dit project tweeledig. Enerzijds brengt het mbo-studenten in contact met professionele kunst, anderzijds geeft het Rijksmuseum de jongeren de mogelijkheid om het museum letterlijk en figuurlijk een gezicht te geven.

 

Fonds 21 steunt dit project vanuit het programma Kunsteducatie voor mbo’ers.

Het museum als werkgever

Veel culturele instellingen staan nog te ver af van de dagelijkse praktijk van de mbo-student. Het is een uitdaging om educatief materiaal te ontwikkelen dat specifiek aansluit bij de belevingswereld van deze jongeren. Toch zijn veel mbo-studenten heel nieuwsgierig naar wat er achter de schermen van het museum gebeurt. Met het project ‘Het Rijksmuseum door de ogen van het mbo’ wil het Rijksmuseum bijdragen aan een toename van het aantal mbo-studenten in het museum, zowel voor als achter de schermen. Het museum laat mbo-jongeren meewerken aan videoportretten waarin collega’s in en rondom het museum centraal staan. In de serie 'Achter de schermen bij het Rijksmuseum' maken studenten en leerlingen kennis met Irha (depotmedewerker CCNL), Yascha (chef de cuisine RIJKS restaurant), Esi (marketeer) en Jan (beveiliger). In de educatieve video’s wordt op een artistieke wijze inzicht gegeven in het werk van de geportretteerden. De video's zijn hier te vinden.

Waarom steunt Fonds 21 dit project?

Fonds 21 steunt dit project vanuit het programma Kunsteducatie voor mbo’ers, waarmee het fonds kunstinstellingen wil stimuleren kwalitatief aanbod van kunsteducatie te ontwikkelen voor jongeren die een mbo-opleiding volgen. Het project ‘Het Rijksmuseum door de ogen van het mbo’ is hier een goed voorbeeld van. Door video’s te laten maken door de mbo-studenten zelf sluit het aan bij de belevingswereld van de doelgroep. De video’s tonen het Rijksmuseum als museum en als mogelijke werkplek. Door middel van dit project heeft het museum meer inzicht gekregen in de belevingswereld van de mbo-student. Dit draagt bij aan de bestendigheid van projecten en partnerships in de toekomst en om meer aansluiting te realiseren met het mbo.

 

 


Dit project maakt onderdeel uit van het dossier:

Dossier: Kunsteducatie voor mbo'ers


Projecten

>
>