Alleen Met Iedereen

Ronnie Flex: Alleen Met Iedereen

Bijdrage van Fonds 21
2017
€ 15.000
Kunst & Cultuur
Film, Mediakunst & Digitale Cultuur
Projectnaam
Alleen Met Iedereen
Aanvrager
VPRO
Website
Bekijk →

Waar vroeger radio en tv werden ingezet om muziek bij het grote publiek onder de aandacht te brengen, vinden artiesten en jongeren nu daarvoor zelf een weg via verschillende platforms. Ronnie Flex, één van de grootste Nederlandse popsterren van dit moment, is hèt voorbeeld van iemand die via de nieuwe manier van mediagebruik groot geworden is. De rapper heeft honderdduizenden ‘followers’ op social media, zijn drie best bekeken videoclips zijn goed voor meer dan tachtig miljoen views op YouTube en in de afgelopen vijf jaar stond hij met maar liefst 37 liedjes in de Single Top 100. De documentaire Ronnie Flex: Alleen Met Iedereen geeft een inkijkje in het leven van de rapper en toont de muziekbeleving van een nieuwe generatie.

Jongeren en artiesten vinden elkaar tegenwoordig via streamingdiensten, websites en social media, waarbij nieuwe muziek met elkaar wordt gedeeld via Snapchat, Spotify, Musical.ly, YouTube of Instagram. Mainstream ‘gatekeepers’ zoals radiozenders en MTV zijn veel minder belangrijk geworden. Ronnie Flex, het alter ego van Ronell Langston Plasschaert (1992), is de huidige frontman van een nieuwe generatie Nederlandse rappers en is momenteel bezig met een nieuw album. Voor de VPRO volgde regisseur Sacha Vermeulen de popster tijdens een belangrijke periode in zijn leven: het maken van zijn tweede album en zijn zoektocht naar zijn muzikale identiteit. Een jonge artiest met grootse ambities, in een tijd waarin de concurrentie groter is dan ooit.

‘Ik ben soms bang dat als ik echt ga doen wat ik zelf wil en ga experimenteren, dat ik dan minder luisteraars en followers krijg. Dat de tienermeisjes me achterlaten, en ik geen baan meer heb. Ik maak nu eenmaal meisjespop, dat is mijn hobby.’

Ronnie Flex

In 2014 bracht Ronnie Flex zijn eerste album De Nacht Is Nog Jong, Net Als Wij Voor Altijd uit. Een jaar later scoorde hij diverse hits en won hij als lid van het Nederlandse hiphopcollectief New Wave vele prijzen met het gelijknamige album.

Waarom steunt Fonds 21 dit project?

De makers van de documentaire hebben een bewezen trackrecord van gedegen televisiereportages. Met Ronnie Flex: Alleen Met Iedereen slaat de VPRO een interessante brug tussen traditionele en nieuwe media. De doelgroep bestaat met name uit jongeren tussen de 12 en 18 jaar, waar de documentaire ook over gaat. Deze groep wordt benaderd door middel van een actieve social media-campagne, waarbij de kanalen Top Notch, VPRO 3voor12 en Ronnie Flex worden ingezet.

Uitzending

3Doc: Ronnie Flex: Alleen Met Iedereen is zaterdag 27 mei om 21.15 uur uitgezonden op NPO 3. De documentaire is hier terug te zien: www.npo.nl.


Deze projecten ontvingen eerder steun van Fonds 21



Bekijk meer projecten

Rambler

Modemerk met ontwerpen van (zwerf)jongeren

Cinekid Festival

Hét film-, televisie- en nieuwe mediafestival voor kinderen

Cinekid is hét film-, televisie-, en nieuwe mediafestival voor de jeugd. Wat begon als een bescheiden filmfestival in 1986 is uitgegroeid tot een multidisciplinair festival met internationaal aanzien.

Bekijk project