Byte Me!

Interactieve voorstelling over online privacy

Byte Me! is een interactieve theatervoorstelling met workshop voor het voortgezet onderwijs over online privacy. Het initiatief van stichting Wat We Doen in samenwerking met Maas Theater en Dans is een vervolg op het eerder door Fonds 21 gesteunde project Sell Me Your Secret uit 2016. Waar Sell Me Your Secret te zien was in theaterzalen, wordt Byte Me! in de klassen zelf gespeeld. Hierdoor is er nog meer interactie mogelijk met de jongeren en willen de makers het abstracte onderwerp privacy verder invoelbaar maken.

Online privacy

Twee acteurs kruipen in de rol van rechercheur en onderzoeken samen met de jongeren de grenzen van privacy. Onderzocht wordt een zaak waarin de privacy van een leerling op school is geschonden. De jongeren en acteurs krijgen daarbij hulp van een digitaal personage, zichtbaar op een groot scherm. Naarmate het onderzoek vordert lopen de rechercheurs zelf tegen de grenzen van privacy aan. Samen met de leerlingen zoeken ze de juiste balans tussen privacy en efficiëntie, veiligheid en plezier. Direct na de voorstelling volgt een workshop waarin de jongeren hun geheimen kunnen ruilen voor geld, tijd of gemak.

Waarom steunt Fonds 21 dit project?

Fonds 21 steunt Byte Me! vanuit het thema Mediawijsheid binnen de pijler Jongeren & Maatschappij. Maas Theater en Dans en Wat We Doen zijn ervaren jeugdtheatermakers. Byte Me! zet met veel interactie en technische toepassingen de jongeren aan tot denken over privacy, zonder daarbij cynisch te worden of een eigen mening op te dringen. Er zijn niet veel projecten die privacy op deze manier invoelbaar maken voor jongeren.


Deze projecten ontvingen eerder steun van Fonds 21



Bekijk meer projecten

Literatour 2016

Schrijvers op tournee langs scholen

Leerlingen uit de bovenbouw van het vmbo, havo en vwo hebben een eigen campagneweek waarin lezen centraal staat. Literatour wordt ook wel de Boekenweek voor jongeren genoemd.

Bekijk project

Vivaldi - Dangerous Liaisons

Spiksplinternieuwe barokopera