Foto: Mick Groeneveld | branding equality

MovieZone, werk in uitvoering

Jongeren ontdekken de wereld van film

MovieZone is het platform van Eye Filmmuseum waar jongeren de mogelijkheid, ruimte en tools krijgen om zich te verdiepen in beeldcultuur in de breedste zin van het woord. Van cinema tot instastory, van vlog tot videoclip en van YouTube tot arthouse.  Het project heeft als missie jongeren tussen de 15 en 19 jaar de kans te geven de veelzijdigheid van de wereld van film te ontdekken en daar een actieve rol in te krijgen of te nemen.

Voor en door jongeren

MovieZone is onderverdeeld in vier deelgebieden: Social Club, Goes Local, Look@Me en Eye Openers, elk met een eigen team van jongeren en onder begeleiding van een coach. Alle activiteiten binnen de deelgebieden zijn niet alleen vóór jongeren, ze worden ook door en samen met jongeren georganiseerd. Dat betekent dat de deelnemers zowel op de regiestoel zitten als aan de beleidstafel. Zo maken de jongeren van de Social Club een online videoserie en creëren ze content voor de socialmediakanalen van MovieZone. De jongeren die deelnemen aan Goes Local organiseren een jaar lang evenementen voor leeftijdsgenoten, zowel binnen als buiten Eye Filmmuseum. Voor het onderdeel Eye Openers nemen jongeren vier dagen lang een filmfestival onder de loep. Ze bekijken films, doen mee aan events, ontmoeten filmmakers en krijgen een sneak peek in de backstage. Op de laatste dag delen zij hun bevindingen met het festival: hoe kan de volgende editie (nog) beter aansluiten bij wat jongeren willen? Tot slot is er de landelijke uitrol van het mbo-project Look@Me, waarin mbo-studenten de kans krijgen zelf een documentaire te maken over hun eigen leven.

Waarom steunt Fonds 21 dit project?

MovieZone sluit aan op de belevingswereld van jongeren. De opzet van ‘voor, door én samen met jongeren’ heeft zijn weerslag in de organisatiestructuur. Hierin bekleden op vrijwel elk niveau jongeren een actieve positie. Met de ondersteuning van dit project levert Fonds 21 een grote bijdrage aan kwalitatieve filmeducatie voor jongeren, met een groot, breed en landelijk bereik.


Deze projecten ontvingen eerder steun van Fonds 21



Bekijk meer projecten

The Power of Pictures

The Power of Pictures - Beginjaren van de Russische propaganda

The Power of Pictures in het Joods Historisch Museum in Amsterdam toont met foto’s, filmaffiches en films het ontstaan van een nieuwe Sovjetstijl.

Bekijk project

De Creatieve Code - van leerlijn naar learning community

De Creatieve Code

De Creatieve Code is een leerlijn creatief programmeren voor de bovenbouw van het primair onderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Bekijk project