Museum Arnhem komt naar je toe. Mbo'ers kiezen uit de collectie

Museum Arnhem brengt collectie naar het mbo

Museum Arnhem heeft in co-creatie met roc Rijn IJssel een kunsteducatieprogramma ontwikkeld speciaal voor mbo-studenten. ‘Museum Arnhem op locatie’ is een reizend project dat de collectie van het museum naar de klas brengt. Begeleid door een kunstenaar en roc-docenten leggen studenten aan de hand van de museumcollectie een link naar hun toekomstige beroepspraktijk. Dat doen ze vanuit zowel de techniek als de thematiek van de kunstwerken.

 

Fonds 21 steunt dit project vanuit het programma ‘Kunsteducatie voor mbo’ers’.

Virtuele rondleiding

Door de verbouwing van Museum Arnhem kan de instelling tijdelijk geen klassen ontvangen. Daarom gaat het museum zelf op pad. Met echte kunstwerken, reproducties, digitale ondersteuning en een mobiele grafiek studio, rijdt het museum met een speciale bus naar de mbo-instelling. Voor het project ontwikkelde het museum drie programma’s op maat; voor de clusters Zorg en Welzijn, ICT en Techniek en Creatieve Industrie. Per cluster maken docenten, studenten en kunstenaar een voorselectie uit de collectie. Door kunst daadwerkelijk in de klas te tonen wordt een brede groep jongeren actief in contact gebracht met de veelzijdigheid van de museumcollectie. Ook leren de studenten tijdens de lessen om te kijken naar en te reflecteren op kunst. Naast het tonen van museumstukken, volgen studenten ook een speciale VR-rondleiding. Deze digitale rondleiding is gemaakt in samenwerking met studenten van de mbo-opleiding Art&Design.

Waarom steunt Fonds 21 dit project?

Met het programma ‘Kunsteducatie voor mbo’ers’ stimuleert Fonds 21 culturele instellingen om kwalitatief en toegankelijk aanbod te ontwikkelen voor jongeren die een mbo-opleiding volgen. Het project ‘Museum Arnhem op locatie’ is een reizend programma. Museum Arnhem neemt een actieve houding aan door tijdens de tijdelijke sluiting zelf naar de scholen te gaan. De digitale vertaling van de collectie is een toegankelijke en speelse manier om de jongeren kennis te laten maken met het museum. Positief is ook dat het project aansluiting zoekt met studenten van niet-creatieve opleidingen.

 


Dit project maakt onderdeel uit van het dossier:

Kunsteducatie voor mbo'ers


Deze projecten ontvingen eerder steun van Fonds 21



Bekijk meer projecten

The Power of Pictures

The Power of Pictures - Beginjaren van de Russische propaganda

The Power of Pictures in het Joods Historisch Museum in Amsterdam toont met foto’s, filmaffiches en films het ontstaan van een nieuwe Sovjetstijl.

Bekijk project

IDFA 2015-2016

het grootste en meest veelzijdige documentaire filmfestival in de wereld

IDFA is hét documentairefestival met een kwalitatief hoogstaande en actuele programmering. Met ruim 300 documentaires uit binnen- en buitenland waaronder 200 premières, een breed en groot publiek en bijna 3000 professionele gasten, is IDFA het grootste en meest veelzijdige documentaire filmfestival in de wereld.  

Bekijk project