FOK ME HOKJE

Educatief theaterproject over seksuele- en genderdiversiteit

Hoe is het om uit de kast te komen, of er liever in te blijven? Wat is er zo moeilijk aan het accepteren van verschillen? In Fok Me Hokje (13+), een educatief theaterproject van Studio 52nd over seksuele- en genderdiversiteit, schrijven (vmbo-)jongeren een voorstelling over dit onderwerp. De voorstelling wordt uitgevoerd door professionele theatermakers en is geschikt voor jongeren vanaf het tweede leerjaar van het voortgezet onderwijs. Het project bestaat daarnaast uit een schrijftraject en een educatieprogramma.

 

Genderdiversiteit

In acht schrijflessen en een schrijfweekend verdiepen vmbo-leerlingen en een groep jongeren uit het netwerk van COC Amsterdam zich in het thema genderdiversiteit. Ook leren ze over het taalkundige aspect van het schrijven van een voorstelling, zoals taalgebruik, spanningsopbouw en humor.

 

De voorstelling Fok Me Hokje wordt gemaakt door (jonge) professionele theatermakers en opgevoerd voor middelbare scholieren in theaters door het hele land. De regie is in handen van Gable Roelofsen. De voorstelling vormt het startpunt voor gesprekken met de scholieren over seksuele- en genderdiversiteit vanuit het perspectief van jongeren. Het educatieve gedeelte bestaat uit een lesbrief, nabespreking met acteurs, een gastles en aanvullend lesmateriaal.

Waarom steunt Fonds 21 dit project?

Fonds 21 steunt Fok me Hokje binnen de pijler Jongeren & Maatschappij. De wijze waarop de jongeren participeren in het maakproces van de voorstelling past goed bij Fonds 21. Positief is ook dat er in het schrijfproces veel aandacht is voor taalgebruik. Het thema van Fok Me Hokje is genderdiversiteit, een zeer actueel thema waar het onderwijs in toenemende mate mee aan de slag moet, maar vaak nog mee worstelt. Door de jongeren al vanaf het begin te betrekken bij het maakproces, sluit de voorstelling goed aan op de belevingswereld van de doelgroep. Tegelijkertijd wordt de voorstelling door (jonge) professionals gemaakt, waardoor de kwaliteit wordt geborgd.

 


Dit project maakt onderdeel uit van het dossier:

Kunst en Educatie, leren over en met kunst


Deze projecten ontvingen eerder steun van Fonds 21



Bekijk meer projecten

I Call My Brothers

Voorstelling over angst, vooroordelen en terrorisme

I Call My Brothers is een voorstelling van De Toneelmakerij en Danstheater AYA over angst, vooroordelen en terrorisme. De voorstelling richt zich op jongeren vanaf 13 jaar en is gebaseerd op de gelijknamige roman van Jonas Hassen Khemiri.

Bekijk project

Kwetsbare jongeren mediawijzer met VR

Kwetsbare jongeren mediawijzer met VR

Met de pilot Kwetsbare Jongeren Mediawijzer met VR onderzoekt Podium of virtual reality kan bijdragen aan het mediawijzer maken van leerlingen van 12 tot 18 jaar in het praktijkonderwijs.

Bekijk project