FOK ME HOKJE

Educatief theaterproject over seksuele- en genderdiversiteit

Projectnaam FOK ME HOKJE
Pijler Kunst & Educatie
Aandachtsgebied Kunst & Educatie, leren over en met kunst
Aanvrager Studio 52nd
Bijdrage van Fonds 21 € 30.000

Hoe is het om uit de kast te komen, of er liever in te blijven? Wat is er zo moeilijk aan het accepteren van verschillen? In Fok Me Hokje (13+), een educatief theaterproject van Studio 52nd over seksuele- en genderdiversiteit, schrijven (vmbo-)jongeren een voorstelling over dit onderwerp. De voorstelling wordt uitgevoerd door professionele theatermakers en is geschikt voor jongeren vanaf het tweede leerjaar van het voortgezet onderwijs. Het project bestaat daarnaast uit een schrijftraject en een educatieprogramma.

 

Genderdiversiteit

In acht schrijflessen en een schrijfweekend verdiepen vmbo-leerlingen en een groep jongeren uit het netwerk van COC Amsterdam zich in het thema genderdiversiteit. Ook leren ze over het taalkundige aspect van het schrijven van een voorstelling, zoals taalgebruik, spanningsopbouw en humor.

 

De voorstelling Fok Me Hokje wordt gemaakt door (jonge) professionele theatermakers en opgevoerd voor middelbare scholieren in theaters door het hele land. De regie is in handen van Gable Roelofsen. De voorstelling vormt het startpunt voor gesprekken met de scholieren over seksuele- en genderdiversiteit vanuit het perspectief van jongeren. Het educatieve gedeelte bestaat uit een lesbrief, nabespreking met acteurs, een gastles en aanvullend lesmateriaal.

Waarom steunt Fonds 21 dit project?

Fonds 21 steunt Fok me Hokje binnen de pijler Jongeren & Maatschappij. De wijze waarop de jongeren participeren in het maakproces van de voorstelling past goed bij Fonds 21. Positief is ook dat er in het schrijfproces veel aandacht is voor taalgebruik. Het thema van Fok Me Hokje is genderdiversiteit, een zeer actueel thema waar het onderwijs in toenemende mate mee aan de slag moet, maar vaak nog mee worstelt. Door de jongeren al vanaf het begin te betrekken bij het maakproces, sluit de voorstelling goed aan op de belevingswereld van de doelgroep. Tegelijkertijd wordt de voorstelling door (jonge) professionals gemaakt, waardoor de kwaliteit wordt geborgd.

 


Dit project maakt onderdeel uit van het dossier:

Kunst en Educatie, leren over en met kunst


Projecten

>
>