MediaB@ttle Roadshow

Wie wint de interactieve mediaquiz?

Bijdrage van Fonds 21
2016
€ 40.000
Jongeren & Maatschappij
Jongeren & Mediawijsheid
Projectnaam
MediaB@ttle Roadshow
Aanvrager
Cubiss Brabant
Website
Bekijk →

Hoe ga je zo wijs mogelijk om met media? In de tv-quiz MediaB@ttle, ontwikkeld door Omroep Brabant en Cubiss, spelen leerlingen uit het voortgezet onderwijs een interactieve wedstrijd. Niet de parate kennis, maar juist de mediawijsheid van de deelnemers bepaalt wie de winnaar wordt van de MediaB@ttle Roadshow.

Uitzendschema

Naast het lesprogramma en de wedstrijd organiseert Cubiss kennisbijeenkomsten en workshops met schooldirecties, schoolleiders en docenten. Deze randprogrammering heeft het uiteindelijke doel het thema mediawijsheid structureel in te bedden in de onderwijsprogramma’s van de scholen.

 

De 10 afleveringen van elk 15 minuten worden uitgezonden door Omroep Brabant en zijn doorlopend te zien op NPO Uitzending Gemist en Youtube. De volgende scholen staan tijdens de uitzending centraal:

 

-          21 oktober: Prinsentuin van Cooth (Breda)

-          28 oktober: Pius X College (Bladel)

-          4 november: Van Mearlantlyceum (Eindhoven)

-          11 november: Dr. Moller College (Waalwijk)

-          18 november: 2College Durendeal (Oisterwijk)

-          25 november: Merlet College (Cuijk)

-          2 december: De Schan (Sleeuwijk)

-          9 december: Were di (Valkenswaard)

-          16 december: Heerbeeck College (Best)

-          23 december: Jan Tinbergen College (Roosendaal)

“Slim zoeken boven parate kennis, daar gaat het om in de MediaB@ttle. De leerlingen die het meest wijs omgaan met media, winnen de wedstrijd. De quiz draagt bij aan het ontwikkelen van de competenties die nodig zijn om actief en bewust deel te kunnen nemen aan de mediasamenleving.”

Cubiss

Waarom steunt Fonds 21 dit project?

De MediaB@ttle Roadshow sluit goed aan bij het thema Mediawijsheid van Fonds 21. Het project leert jongeren (media)informatie goed in te schatten en te verwerken. Daarbij weet het project door zijn online opzet een breed publiek te bereiken. De inhoud van het programma is door de organisatie goed afgestemd met de betrokken jongeren, ouders en docenten. De kennisbijeenkomsten betrekken bovendien actief de scholen die niet meedoen met de tv-opnames.


Deze projecten ontvingen eerder steun van Fonds 21



Bekijk meer projecten

Track the Talent Zaanstad

Jongeren in contact gebracht met bedrijfsleven

Veel scholieren vinden het lastig om op jonge leeftijd een keuze te moeten maken voor een opleiding of beroep. Stichting Track the Talent biedt jongeren tussen de 15 en 25 jaar de mogelijkheid om hun kansen op de arbeidsmarkt te vergroten.

Bekijk project

Beneatha's Place

Indringend drama over identiteit

Beneatha’s Place is een voorstelling over toekomstbeelden, hemelhoge ambitie en het verlies van je grote liefde. Over je plek moeten vinden in een verdeelde wereld en over de geschiedenis die je met je meedraagt.

Bekijk project