Fonds 21 krijgt een nieuw digitaal systeem voor aanvragen en betalingen. Daarom is het van 24 november 2025 tot 12 januari 2026 niet mogelijk om vooraanvragen, aanvragen en betaalverzoeken in te dienen.
Fonds 21 stapt over op een nieuw digitaal systeem voor projectaanvragen en betalingen. Met deze vernieuwing maken we het aanvragen en afhandelen van betalingen gebruiksvriendelijker en beter passend bij hoe wij werken. Om de overgang veilig en zorgvuldig uit te voeren, is het huidige aanvraagsysteem gesloten van 24 november 2025 tot en met 11 januari 2026.
Van maandag 24 november 2025 tot en met zondag 11 januari 2026 is het niet mogelijk om projectaanvragen of betaalverzoeken in te dienen. In deze periode is het huidige systeem volledig gesloten.
Vanaf maandag 12 januari 2026 kun je weer inloggen in de vernieuwde omgeving en nieuwe projectaanvragen en betaalverzoeken indienen.
Vanaf maandag 12 januari 2026 kun je weer inloggen in de vernieuwde digitale omgeving. Vanaf dat moment kun je:
Tijdens de sluiting van 24 november 2025 tot en met 11 januari 2026 kun je geen projectaanvragen of betaalverzoeken indienen. Wil je dit jaar nog iets indienen, doe dat dan uiterlijk zondag 23 november 2025.
Je account wordt automatisch overgezet naar het nieuwe systeem. Vanaf maandag 12 januari 2026 kun je inloggen in de vernieuwde digitale omgeving. Daar staan al je gegevens klaar: je lopende aanvragen, eerdere besluiten, documenten en je accountinformatie. Er gaan dus geen gegevens verloren.
Vanaf 12 januari kun je in de nieuwe omgeving weer nieuwe projectaanvragen en betaalverzoeken indienen.
Nee, dat is niet mogelijk. Tijdens de sluitingsperiode van 24 november 2025 tot en met 11 januari 2026 kun je geen projectaanvragen of betaalverzoeken indienen, ook niet per e-mail, telefoon of post. Aanvragen en betaalverzoeken kunnen alleen via het digitale aanvraagsysteem worden verzonden, en dat is in deze periode volledig gesloten.
Lopende projectaanvragen en ingediende betaalverzoeken worden door Fonds 21 gewoon verder behandeld. Na 12 januari 2026 vind je deze lopende aanvragen terug in de vernieuwde omgeving. Eerdere besluiten en bijbehorende documenten zijn dan ook beschikbaar in het nieuwe systeem.
Concepten van projectaanvragen of betaalverzoeken die nog niet zijn ingediend op zondag 23 november 2025 worden niet meegenomen naar het nieuwe systeem. Wil je een aanvraag of betaalverzoek indienen, zorg er dan voor dat je deze uiterlijk zondag 23 november 2025 verzendt.
Ja. Alle lopende projectaanvragen, eerdere besluiten en documenten worden automatisch overgezet naar de vernieuwde omgeving. Vanaf maandag 12 januari 2026 kun je inloggen en je lopende en eerdere projectaanvragen weer terugvinden.
Ja. Alleen het digitale aanvraagsysteem is tijdelijk gesloten. Het bureau van Fonds 21 blijft bereikbaar.
Heb je vragen over de overgang, je planning of een lopende aanvraag, neem dan contact op via info@fonds21.nl of bel ons op 030 233 76 00.
Fonds 21 behandelt doorlopend aanvragen. Dat betekent dat u op ieder moment een aanvraag kunt indienen. De aanvraag dient minimaal vier maanden voor de start van het project ingediend te zijn. De start van het project is het moment waarop het publiek kennismaakt met het project, bijvoorbeeld de première van een theatervoorstelling of de opening van een tentoonstelling. Bij maatschappelijke projecten voor jongeren geldt als startdatum het moment dat de jongeren deelnemen aan het project, dit kan ook de start van de voorbereidingsperiode zijn.
Voor een vooraanvraag geldt een behandeltermijn van drie weken. Na een positief advies hierop kan een aanvraag ingediend worden. In dit geval bedraagt de behandeltermijn vier maanden + drie weken.
Bij een toekenning verwachten wij dat u ons logo plaatst op promotie- en publiciteitsmateriaal. Is er een deadline voor drukwerk? Dan ontvangt Fonds 21 de aanvraag graag ruim van te voren.
Het minimum aan te vragen bedrag is € 10.000. Er is geen maximum bedrag waarvoor kan worden aangevraagd. Voor de financiering van het project dient er een evenwichtige verdeling tussen eigen inkomsten, bijdragen van overheid en bedrijfsleven, private en/of publieke fondsen te zijn. Fonds 21 ondersteunt geen projecten waarvoor het volledige of het grootste deel van de vereiste financiering bij ons fonds aangevraagd wordt.
Twijfelt u welke categorie u moet selecteren? Of sluit uw project aan bij meerdere categorieën? Kies dan voor de categorie waarvan u zelf denkt dat uw project het beste past. Indien wij denken dat uw aanvraag beter aansluit bij een andere categorie, passen wij dit voor u aan. Uw aanvraag wordt in ieder geval nooit om deze reden afgewezen.
Het is niet mogelijk om twee aanvragen tegelijkertijd in te dienen. Bij vragen hierover kunt u telefonisch (030 - 233 76 00) of per e-mail (info@fonds21.nl) contact met ons opnemen.
We streven ernaar om u binnen vier maanden te kunnen berichten of uw aanvraag toe dan wel afgewezen is. Dat bericht ontvangt u online. De beslissing wordt nooit telefonisch gegeven. Voor een vooraanvraag geldt dat u binnen drie weken per e-mail een advies ontvangt.
Wijzigingen of aanvullingen kunt u doorgeven via info@fonds21.nl, onder vermelding van de projecttitel en het referentienummer van de aanvraag.
Wanneer u met een aanvraag bent begonnen, kunt u deze tussentijds opslaan en sluiten om op een later moment verder te gaan. De knop ‘opslaan’ vindt u rechts onderaan. Uw gegevens gaan niet verloren. U kunt een projectaanvraag dus in verschillende stappen invullen, zodat u de tijd kunt nemen om alles compleet te maken en de juiste documenten bij te voegen.
Een project dat eerder is afgewezen kan niet opnieuw worden ingediend.
Met vragen kunt u altijd contact opnemen met Fonds 21 telefonisch (030) 233 76 00 of per mail op info@fonds21.nl.