dinsdag 24 mei 2016

Goud voor Jheronimus Bosch 'interactive' bij European Design Awards

De interactieve documentaire 'Jheronimus Bosch - de Tuin der Lusten' won zaterdag niet alleen goud bij de European Design Awards, maar kreeg ook zilver bij de SpinAwards en een nominatie voor een DIA (Dutch Interactive Awards).

 

NTR: "Het Nederlandse project van de NTR, Pieter van Huystee, Q42 en Fabrique is wereldwijd een groot succes. De teller staat bijna op één miljoen unieke bezoeken, en er zijn maar 7 landen op de wereld waar de interactieve documentaire nog niet is bekeken." Fonds 21 steunt het project met een bedrag van € 26.500.

Inzoomen op details

'De Tuin der Lusten', het beroemde drieluik van Bosch, is bijzonder door zijn vele details. Omdat niet iedereen de mogelijkheid heeft het schilderij te bekijken in het Prado in Spanje, ontsluit de NTR en Van Huystee het met een online schilderij. 

 

Om het schilderij te kunnen realiseren, werd gebruik gemaakt van een nieuwe vorm van digital storytelling. Aan de hand van audio-tours en een speciaal gecomponeerd audio-landschap krijgt de bezoeker de mogelijkheid om dieper dan ooit door te dringen in dit meesterwerk van Bosch. Deze kan zo kennismaken met de mysterieuze symboliek en de vreemde wezens in zijn wereld. De informatie is te beluisteren in zowel Nederlands, ingesproken door Midas Dekkers, als Engels, ingesproken door Redmond O'Hanlon.

Waarom steunt Fonds 21 dit project?

De interactieve documentaire heeft een hoge actualiteitswaarde in het Bosch jaar 2016, en is een blijvende aanvulling op het bestaande audiovisuele aanbod over Jheronimus Bosch. Het drieluik zal veel publiek bereiken en sluit goed aan op onze eerdere toekenningen aan de Bijzondere Leerstoel van het Bosch Research Project.